Термостати - всякакви марки, започващи да отварят на всякакви температури, и всякакви цени.
Най-разпространени като гледам са Behr и Wahler аз лично от Бер не съм доволен.. но има и други мнения.
vasstop написа:Термостатите Wahler са едни от най-препоръчваните тук във форума.
Как изглежда?
обикновенно така:
Как действа?
Всички знаем, че нашите автомобили имат поне 2 кръга на охл. система - условно наричани малък и голям..
"големият кръг" включва и предният охлаждащ радиатор на колата.
Докато охл. течност не е достигнала определена температура, тя циркулира САМО в малкият кръг.
Термостата има 2 основни характеристики температура при която започва да отваря, и температура при която е напълно отворен.
В зависимост от тима двигател, и сметките на 20-30 "умни глави" тази температура може да е различна /и е!/ при различните типове двигатели /някой твърдят и в зависимост от климатичните условия в съответният географски пояс, където ще се експлоатира Бу то./
И температура когато е напълно отворен...
има и редица други параметри например.. колко мм отваря максимално, максимален дебит, но се предполага, че производителите са съобазили всичките тези работи с изискванията на даденият производител на хАвтомобилета.
Важно е да се знае, че термостата не действа на принципа на двете крайни състояния "отворен-затворен" той може да е съвсем малко отворен, и да пропуска малък дебит .. т.е. като едно кранче... може да регулира дебита.
ЗАЩО?
Това се прави с цел по-бързо достигане на работна температура на двигателя, съответно по-малко износване, по-голяма икономия на гориво и редица предимства.
Най-важното позволява на двигателя да достига по-бързо работна температура, и да остава постоянно в нея... /по-скоро да не намалява раб, температура/
Симтоми на неправилно работещ термостат
основни сценарии:
-Засяда в затворено положение - кошмарният вариант ... Бу'то започва да загрява неконтролируемо, и тъй като не минава охл. течност през големият радиатор да се охлажда, перката няма да включи.. пък и дори да включи файда никаква.... в такива случай помага парно на макс.!
-Засяда в някакво отворено положение - колата загрява изключително трудно, и държи много ниска температура при константна висока скорост извън града, и двигателя "простива" при пускане на дълги наклони
-Започва да отваря от по-ниска температура... почти аналогични симптоми като постоянно отворен термостат.
С кво се "мери" тва добиче
С пипане колеги...
Хващате, и при различни температури пипате двата маркуча отиващи към охл. радиатор...
при кола която не е достигнала работна температура, единият трябва да е студен..
Ако и двата са еднакви, значи термостата е заседнал отворен..
За колко време е нормално да загрява Бу'то..?
Ами различно...
В зависимост от много фактори като околната температура, наличие на изолиращи кори, с какво карате /вода, антифриз/ обороти на двигателя, светофари, натоварване прочее....
Трябва да се има предвид, че при съвременните дизелови автомобили нещата с термостатите са интересни, защото те имат доста високо КПД, и не се губи толкова енергия в отдаване на топлина...
При тях може да се случи при -20 градуса, и включено парно термостата да не отвори, а колата да не може да достигне оптимална температура ...
Там има системи за допълнително подгряване на охл. течност.. но това е друга бира.
Колко струва
Ами повечето разпространени термостати вариат между 15 и 30 лв...
Естествено оргинален /квато и марка да значи това/ в някой "оригинални" магазини струват около 50-60 че и доста повече лева..
И кво от това.. ?
Ами......
-Повишен разход на гориво
-по-бързо износване на двигателя
-Дзиндзирикане в купето щото парното не загрява бързо
-Не можете да си пуснете бързо топлото и стъклата се потят и замръзват .. гадно а?
-Куп други дребнотии за които никой не се сеща..
Къде да я търся таз "простотия"?
В другият край на студеният маркуч...
за различните модели таратайки и двигатели
надявам се колегите да помагат със снимков материал.
Как се сменя
При някой лесно, при други не чак толкова, при трети с много псуване и майката.. но никога с оправителя /чука/
Само основни работи от мен..
Източва се системата... препоръчително е тази течност вече да не се използва, защото така или иначе се замръсява с пясък и разни простотии..пък и е по-лесно.
Свалая се кожуха където седи термостата, вадите термостата /обикновенно към термостатите има и о пръстен/ сменяте и О пръстена... ако нямате хубаво е да си купите нов струва стотинки, спестява много ядове.
и в обратният ред сглобявате.
тук се надявам колегите да помагат...
аз ще кажа САМО за моят мотор...-> 1.3, и за 1.05 на полото, като доколкото ми е известни всички 1.3 и 1.4 дори са много еднакви в това отношение..
ЩЕ документирам със снимков материал.