Здравейте колеги, реших да споделя с вас опита си с характерния за първите турбодизелии на VW проблем с разхлабено ангренажно колело.
При разхлабване на въпросното колело центровката се измества в закъснение, паленето става трудно и съпроводено с обилна бяла пушилка. При мен проблема възникна през ноември миналата година.Потърсих помощ във форума и я получих в тази тема:
viewtopic.php?f=24&t=279579
Благодаря на колегите отзовали се там и най вече на колегата samo_pechka за безценните съвети.
Тогава през ноември смених колелото, но поради доста повреденото чело на вала, и липсата на опит и подготовка, остана доста биене в този възел, което биене се предаваше по ремъците на останалите агрегати и в резултат обтягащите ролки подскачаха непрекъснато. Реших да сменя колелото отново, като този път пригладя челото на вала тага че да елиминирам биенето.
Ето как протече ремонта:
Първо отваряме предния капак и си освобождаваме място за действие: Демонтираме тенекията под чистачките, кутията на въздушния филтър заедно с дебитомера, горния капак на ангренажа, капака на клапаните и свещите, за да не се борим с компресията докато въртим мотора.
После вдигаме колата махаме предно дясно колело и при това положение може да излезе коритото под мотора:
Откачаме ремъците, демонтираме шайбите на коляновия вал, стойката за опъване на хидрваличната помпа и долния капак на ангренажа.
Превъртаме вала до ГМТ, застопоряваме колелото на помпата, освобождаваме ангренажния ремък и демонтираме разпределителния вал за да можем да въртим коляновия накъдето искаме без буталата да удрят клапаните.
При това положение проверих биенето на колелото:
Беше 0,4мм.
Sharan 7M 1.9 TDI AFN 1997 Зъбно колело колянов вал, фрезоване челото на вала на място.
Правила на форума
Натисни тук за да прочетеш Правилата на форума
Натисни тук за да прочетеш Правилата на форума
- goppa
- VW експерт
- Мнения: 7676
- Регистриран на: Вто 04 сеп 2012 19:25
- Автомобил: Sharan
- Двигател: AFN 1997
- Местоположение: Горна Оряховица
Sharan 7M 1.9 TDI AFN 1997 Зъбно колело колянов вал, фрезоване челото на вала на място.
Последна промяна от goppa на Нед 16 апр 2017 7:30, променено общо 5 пъти.
- goppa
- VW експерт
- Мнения: 7676
- Регистриран на: Вто 04 сеп 2012 19:25
- Автомобил: Sharan
- Двигател: AFN 1997
- Местоположение: Горна Оряховица
Re: Sharan 7M 1.9 TDI AFN 1997 Зъбно колело колянов вал, фрезоване на място.
Демонтираме старото колело като използваме подходящ инструмент да държим контра:
Ето го и колелото отзад:
После ползвайки челен опит от братушките вадим семеринга на коляновия вал за да имаме достъп до шлайфаната повърхнина на вала зад него:
И пред нас се открива покъртителната гледка на съсипаната шийка и чело на коляновия вал:
За заглаждане на челото ползвах самоделно фрезово приспособление:
Ето го и колелото отзад:
После ползвайки челен опит от братушките вадим семеринга на коляновия вал за да имаме достъп до шлайфаната повърхнина на вала зад него:
И пред нас се открива покъртителната гледка на съсипаната шийка и чело на коляновия вал:
За заглаждане на челото ползвах самоделно фрезово приспособление:
- goppa
- VW експерт
- Мнения: 7676
- Регистриран на: Вто 04 сеп 2012 19:25
- Автомобил: Sharan
- Двигател: AFN 1997
- Местоположение: Горна Оряховица
Re: Sharan 7M 1.9 TDI AFN 1997 Зъбно колело колянов вал, фрезоване на място.
Настроих приспособлението така, че фрезата да опира на вала и му пуснах първа стружка:
После подадох 0.15мм и се получи това:
Но и това не беше достатъчно, много е пострадал горкия
Подадох още 0,15мм. и след общо 3 десети фрезоване се получи тая картинка:
Ето го и процеса на фрезоване:
После монтираме нов семеринг на коляновия вал:
Розовата капачка е
от дезодорант и служи за защита на уплътнителния ръб на семеринга при монтирането.
После донабиваме семеринга с помощта на подходящи втулки и централния болт:
После подадох 0.15мм и се получи това:
Но и това не беше достатъчно, много е пострадал горкия
Подадох още 0,15мм. и след общо 3 десети фрезоване се получи тая картинка:
Ето го и процеса на фрезоване:
После монтираме нов семеринг на коляновия вал:
Розовата капачка е
от дезодорант и служи за защита на уплътнителния ръб на семеринга при монтирането.
После донабиваме семеринга с помощта на подходящи втулки и централния болт:
- goppa
- VW експерт
- Мнения: 7676
- Регистриран на: Вто 04 сеп 2012 19:25
- Автомобил: Sharan
- Двигател: AFN 1997
- Местоположение: Горна Оряховица
Re: Sharan 7M 1.9 TDI AFN 1997 Зъбно колело колянов вал, фрезоване на място.
Понеже така и така съм попилял колата реших да сменя всички уплътнения от тая страна.
Ето капачката на междинния вал след 20 години употреба:
Ето я с нов семеринг и нов о-пръстен:
И започнаха безброй сухи тренировки за центроване на новото колело. Никак не е лесно, защото освен челото на вала, и диаметъра и засечката имат подбито от предишно разхлабване. В резултат колелото хлопа на вала. Със сухите тренировки успях да постигна биене от 0,03мм до 0,15мм. Хванах му долу горе чалъма как да го притискам при първоначално стягане за да е минимално биенето и пристъпих към лепенето на новото колело. Реших да го залепя с Loctite 638 точно заради това подбиване на засечката и диаметъра, за да може лепилото да уплътни тази фуга.
Ето как нанесох лепилото:
Количеството е напълно достатъчно и така нанесено се разнася равномерно по челото и диаметъра без да попада по резбата на болта. Това го разбрах тъй като три пъти го нанасях и забърсвах заради неуспешни опити за центроване. Лепилото има време за стягане 4-5 минути след попадането му на тясно. Затова целия процес по центроване и затягане не бива да продължава по-дълго. Болта се затяга с 90 Nm + 1/4 оборот, като за тая 1/4 е необходимо дълго рамо, понеже усилието е огромно. Също така е изключително важно да се държи контра на колелото а не на вала, на маховика, на спирачките или където ви хрумне.
Ето постановката по затягането:
Ето капачката на междинния вал след 20 години употреба:
Ето я с нов семеринг и нов о-пръстен:
И започнаха безброй сухи тренировки за центроване на новото колело. Никак не е лесно, защото освен челото на вала, и диаметъра и засечката имат подбито от предишно разхлабване. В резултат колелото хлопа на вала. Със сухите тренировки успях да постигна биене от 0,03мм до 0,15мм. Хванах му долу горе чалъма как да го притискам при първоначално стягане за да е минимално биенето и пристъпих към лепенето на новото колело. Реших да го залепя с Loctite 638 точно заради това подбиване на засечката и диаметъра, за да може лепилото да уплътни тази фуга.
Ето как нанесох лепилото:
Количеството е напълно достатъчно и така нанесено се разнася равномерно по челото и диаметъра без да попада по резбата на болта. Това го разбрах тъй като три пъти го нанасях и забърсвах заради неуспешни опити за центроване. Лепилото има време за стягане 4-5 минути след попадането му на тясно. Затова целия процес по центроване и затягане не бива да продължава по-дълго. Болта се затяга с 90 Nm + 1/4 оборот, като за тая 1/4 е необходимо дълго рамо, понеже усилието е огромно. Също така е изключително важно да се държи контра на колелото а не на вала, на маховика, на спирачките или където ви хрумне.
Ето постановката по затягането:
Последна промяна от goppa на Съб 15 апр 2017 14:15, променено общо 1 път.
- goppa
- VW експерт
- Мнения: 7676
- Регистриран на: Вто 04 сеп 2012 19:25
- Автомобил: Sharan
- Двигател: AFN 1997
- Местоположение: Горна Оряховица
Re: Sharan 7M 1.9 TDI AFN 1997 Зъбно колело колянов вал, фрезоване на място.
След залепянето проверих биенето - 0,07мм явно усилието за стягане на болта е помръднало леко колелото спрямо вала. Все пак е 5 пъти по-добре отколкото беше .
Да продължим с ремонта. Намираме белега за ГМТ на маховика. Аз ползвах ендоскоп за да не разглобявам и другата половина на автомобила :
Монтираме разпределителния вал:
Като спазваме инструкцийте. Първо се монтират лагери 2 и 4 като гайките се стягат накръст, постепенно.
След това лагери 1, 3 и 5. Гайките се стягат с 20 Nm.
После набиваме нов семеринг, монтираме зъбното колело, слагаме ангренажния ремък, опъваме затягаме, монтираме капака на клапаните, въздушния филтър и палим за да настроим предварението на помпата. От тези процеси нямам снимки.
След всичките тия операциии пак подскача леко обтягащата ролка на пистовия ремък. Но поне обтегача на ангренажния вече не играе.
Ето как работи мотора след ремонта:
Да продължим с ремонта. Намираме белега за ГМТ на маховика. Аз ползвах ендоскоп за да не разглобявам и другата половина на автомобила :
Монтираме разпределителния вал:
Като спазваме инструкцийте. Първо се монтират лагери 2 и 4 като гайките се стягат накръст, постепенно.
След това лагери 1, 3 и 5. Гайките се стягат с 20 Nm.
После набиваме нов семеринг, монтираме зъбното колело, слагаме ангренажния ремък, опъваме затягаме, монтираме капака на клапаните, въздушния филтър и палим за да настроим предварението на помпата. От тези процеси нямам снимки.
След всичките тия операциии пак подскача леко обтягащата ролка на пистовия ремък. Но поне обтегача на ангренажния вече не играе.
Ето как работи мотора след ремонта:
-
- VW експерт
- Мнения: 12851
- Регистриран на: Съб 07 мар 2009 13:41
- Автомобил: Skoda Octavia
- Двигател: AQY 2001
- Местоположение: Враца
- samo_pechka
- Мнения: 8442
- Регистриран на: Пон 05 дек 2011 22:46
- Автомобил: YAMAHA Drag star 1100+XJ 900 58L
- Двигател: V-twin 2002 + R4 1989
Re: Sharan 7M 1.9 TDI AFN 1997 Зъбно колело колянов вал, фрезоване челото на вала на място.
Страхотна тема! Много прегледна и с много снимков материал! Вече знам кой ще ми прави вал
- stefarata
- Мнения: 1898
- Регистриран на: Нед 13 сеп 2009 10:56
- Автомобил: Seat Alhambra 7M
- Двигател: AFN 1998
- Местоположение: Карнобат
Re: Sharan 7M 1.9 TDI AFN 1997 Зъбно колело колянов вал, фрезоване челото на вала на място.
Ти си бог, колега. Форумът е безценен заради такива като тебе. Браво!!!
п.с. Предлагам темата за проблема да се закачи на някакво по-видно място или да се отбележи като важна по някакъв начин, за да бъдат спестени много догадки и главоболия на собствениците на тези иначе прекрасни автомобили.
п.с. Предлагам темата за проблема да се закачи на някакво по-видно място или да се отбележи като важна по някакъв начин, за да бъдат спестени много догадки и главоболия на собствениците на тези иначе прекрасни автомобили.
- инжектопляктор
- Мнения: 4192
- Регистриран на: Нед 21 сеп 2014 0:54
- Автомобил:
- Двигател:
Re: Sharan 7M 1.9 TDI AFN 1997 Зъбно колело колянов вал, фрезоване челото на вала на място.
За същото нещо ми искаха 600лв за сваляне и разглобяване на двигател, защото иначе не можело да се оправи.
А можело и да стигне до 1000лв...
А можело и да стигне до 1000лв...
- bobocamaro
- R.I.P
- Мнения: 7510
- Регистриран на: Вто 01 юли 2008 16:21
- Автомобил: Golf 3 GTI
- Двигател: 2E
- Местоположение: София
Re: Sharan 7M 1.9 TDI AFN 1997 Зъбно колело колянов вал, фрезоване челото на вала на място.
Капитан......
Само един тъп въпрос
Къде са шпонката и шпонъчния канал които се разбиват. Простете ако питам крайни глупости
Само един тъп въпрос
Къде са шпонката и шпонъчния канал които се разбиват. Простете ако питам крайни глупости
- goppa
- VW експерт
- Мнения: 7676
- Регистриран на: Вто 04 сеп 2012 19:25
- Автомобил: Sharan
- Двигател: AFN 1997
- Местоположение: Горна Оряховица
Re: Sharan 7M 1.9 TDI AFN 1997 Зъбно колело колянов вал, фрезоване челото на вала на място.
Виждаш ли подбитото на плоската част? - това е разбиването.
На старите TD мотори е било с шпонка и канала във вала е ставал така:
Всъщност тая шпонка или засечка не носят товар. Силата на триене между челото на вала и колелото е това което държи колелото да не се превърти. При разхлабен болт и щпонката и засечката се скапват скоропостижнно. Затова е важно челото да е плоско и чисто при стягането на болта.
Последна промяна от goppa на Пон 31 юли 2017 5:58, променено общо 1 път.
- georgebonev
- Мнения: 3102
- Регистриран на: Пет 10 май 2013 10:04
- Автомобил: Golf 3 Variant
- Двигател: 1.9 TD AAZ 1994
- Местоположение: Търговище
- Контакти:
- vlado_tonev
- Мнения: 5497
- Регистриран на: Нед 18 ное 2007 1:54
- Автомобил: GOLF MK4 1.9TDI
- Двигател: ALH 2000
- Местоположение: София
- Контакти:
Re: Sharan 7M 1.9 TDI AFN 1997 Зъбно колело колянов вал, фрезоване челото на вала на място.
Гопе,ти си свършил нещо,което повече маисторчета ще ги затрудни,и то сериозно. Нямам какво повече да кажа.Само мога да ти пожелая повече да не се налага да пипаш там
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 10 госта