За да не се луташ и да си биеш главата, ще обясня възможно най-кратко за какво става въпрос.
На тихи обороти главен приоритет за ЕЦУ-то е поддържането на оборотите. Тъй като дизела няма дроселна клапа, оборотите зависят единствено от момента и количеството впръскано гориво. Независимо от коефициентите на корекция по температура и зададените стойности в мап таблиците, в крайна сметка количеството връскано гориво, което виждаш в милиграми е това количество, което е нужно за поддържането на ЗАДАДЕНИТЕ тихи обороти. Естествено, първото , което трябва да провериш, е дали някой не е бутал и не ти е променил стойността на тихите обороти. Другото, което трябва да провериш дали няма някаква друга причина поради която на двигателят да му е нужна по-голямо порция гориво за да поддържа тихите обороти (лошо газоразпределение, утечка от ЕГР-а и т.н)
Така сега идва и по интересното. Това , което виждаш като милиграми, всъщност е времето на електрическият импулс, през което дюзата впръсква. Ако по някаква причина (запушена дюза, наличие на въздух в нафтата, износени елементи на ПД) се промени характеристиката на дюзата, то реалното количество впръскано гориво, не отговаря на това, което ти виждаш през ваг-кома. Тоест, колкото повече се запушва или износва дюзата, толкова по-малко количество нафта впръсква при същият електрически импулс и оборотите на двигателят съответно падат. ЕЦУ-то веднага компенсира увеличавайки ВРЕМЕТО на впръскване ( а ти го виждаш като милиграми), но дефакто двигателят получава същата порция гориво. Анадъмо ?
Относно корекционният коефициент:
Датчика на коляновият вал всъщност чете от една гривна, подобна на тази на АБС-а, Единствената разлика е , че има маркер за ГМТ. Ецу-то мери ъгловото ускорение на всеки такт и ги сравнява, след което прави корекция на гореописаното време на впръскване за всеки цилиндър поотделно (тези които виждаш на диагностиката), така, че двигателят да работи равномерно. Причината за лоша работа на цилиндър са същите като гореописаните. Ако корекционният коефициент се "мести" с местене на дюзата, значи проблема е в дюзата, ако остава въпреки размяна на дюзата, значи проблема е в горивната камера.
Ай стига толкова че ме заболяха пръстите
Ако съм пропуснал или объркал нещо, колегите да ме поправят !