Малко предистория:
Имам VW T3 2.1 MV воден боксер от лето 2015-то. От ден първи беше предвиден за кемпер - баири, чукари и всякакви други места далеч от цивилизация. Именно затова надеждността беше основен приоритет.
Спомням си разговор с Ванката (Pach) скоро след като се сдобих с буса, като го питах какво мисли за водния боксер отговорът му беше красноречив:
за мен водния боксер е отживелица, морално и материално остарял, за какво ти е подобен таралеж в гащите
В началото изобщо не можех да разбера какво толкова му е остарялото? Да почукваше някой друг повдигач след дълго стоене, но след няколко километра заработваше съвсем кротко и спокойно. Скромните му 95 к.с. стигаха точно колкото да да взема София-Бургас без да изключа от 5-та, да мога да поддържам 90-100км/ч по равно и да ме хвърлят в размисли - какво ли е аджеба да караш бус 1.6Д - 55кс!?
Четях из нета и учех какво съм си купил всъщност, защото изобщо не знаех за съществуването на водния боксер, преди да видя този бус. Тук таме се намираха плашещи статии - ниско налягане на маслото, изтропали основни/биелни лагери и други ужаси, които ме караха да се съмнявам, че мога да разчитам безусловно на този двигател.
Все пак имаше и добри отзиви - господата от gowesty.com бяха написали "Ако успеете да задържите маслото и водата в него, боксерът ще ви слуша вечно."
- Не след дълго започнах да се срещам с първите проблеми:
- Повдигачите продължаваха да си щракат почти при всеки старт и пееха все по продължително.
- След изкачване на баир на 3-та или 4-та, минавайки на по-горна предавка зумерът за налягане на маслото започваше да се обажда. Явно допълнителната жега не му се отразяваше добре. Бърза справка с маномемтъра показа, че налягането на маслото е на (или малко под) долната граница заложена от немеца. Минах на 10W-60 и закърпих положението "временно". Ако мога да цитирам хора с повече опит "Само отлагаш неизбежното".
- Водата/антифриза са изтичали повече пъти, отколкото мога да броя и всеки път ме е спасявала лампата за ниво на таблото.
- Протече семерингът към скоростите - масов проблем. Смених го - пак протече.
- За капак (може и да си внушавам) но започна да грее. Стрелката на температурата прилежно седеше точно върху лампата на уреда, но последно време започна да пристъпва леко отвъд - перката си работеше и реален проблем нямаше, но гласът в главата ми крещеше "Сигурен ли си, че ще изкара до морето без проблем?"
Миналата година мой приятел се сдоби със същия бус, но 1.9 DG. При него бяха налични абсолютно всички 'детски болести' на боксера и въпреки най-доброто ни желание и много усилия да ги отстраним - не успяхме да се справим с всички.
Тогава се сетих за Ванката и неговите думи - "материално и морално остарял" и разбрах какво всъщност е имал предвид.
Шансът да намериш боксер на части/донор, камо ли 2.1 - доста слаб.
Комплект гарнитури за двете глави на воден боксер - 200лв. (ако намериш).
Цилиндри, бутала и т.н. - трудно и скъпо, доста
Колянов вал - забрави
Основни лагери за 2.1 ремонтен размер - не се предлага в световен мащаб (има група от хора, които се опитват да убедят някой да произведе, ама за сега йок)
Майстори, които да ‘им разбират’ на тези двигатели и да могат да ги съберат качествено останаха горе долу колкото и кореняк-софиянци.
Като цяло в зависимост от състоянието на боксера един пълен основен ремонт би излязъл около 1500-2000лв, а може би и повече, с поръчка на много части от чужбина и доста чакане.
И дори и да го направя като нов - нови цилиндри, бутала, лагери, бла бла, един спукан маркуч, качествено прегряване и съм пак в изходна позиция да не говорим, че ако съм далече от вкъщи едва ли ще намеря да намеря някой да го оправи или части за него.
Макар много да уважавам немецът, макар боксерът да е изправил Германия на крака и макар много да ценя оригиналния вид и конфигурация на всяка кола, реших, че за моите цели и приложения през 21-ви век боксерът е "морално и материално остарял" сиреч - неподходящ.
Сезон 2021 му беше последен в моя бус.
Добре - сменяме го, но с какво?
Вариант А - редови четири цилиндров бензинов VAG двигател от 90-те
Вариант Б - редови четири цилиндров дизелов VAG двигател от 90-те
Вариант В - субару
Американците са големи фенове на субару конверсията - остава си воден боксер, много коне, много екстри и какво ли още не.
В щатите ползват долари, а цената на един 'Kit' за субару конверсия е между [url=https://vancafe.com/subaru-vanagon-4-cyl-conversion-diy-kit/url]1500 и 2000 долара(около)[/url.
Това не включва самият двигател а само периферия, която позволява да се монтира такъв двигател в бус. Да, може да се побългари, да идем при някой друг майстор да ни направи това и онова, да икономисаме това и онова, но пак ще е солено, а и ще се разточи във времето така или иначе вече продължителния проект.
Отпада.
За разлика от някои хора, аз против дизела нямам - добър въртящ момент, малък разход, голям пробег с един резервоар и възможност за 'тунинг', а когато са добре настроени дори не чадят толкова. Не случайно 1Z и AFN са може би най-популярните избори за подмяна на 1.6Д/ТД в Т3. Има си своите специфики, но като цяло пътеката е добре отъпкана и информация има бол.
Аз обаче не махам 1.6Д/ТД, а бензинов боксер. Опцията за дизел не е лоша. Определено я обмислях и, ако моят бус беше дизел - щеше да си остане дизел и щеше да е някой от гореспоменатите.
Бензинът си е бензин обаче.
Отпада.
Остава вариант А - редови четири цилиндров бензинов VAG двигател от 90-те, но кой точно? С изключение на двигателите с преден наклон (1,4 и 1,6) всички редови четири цилиндрови двигатели на VW са дурако- и идиотоустойчиви - търпят тормоз, искат минимална и евтина поддръжка и харчат скромно.
Основни претенденти:
1.8 Моно (ABS) 90к.с. - много масов двигател в Голф3/Венто и Passat - основно предимство на този двигател е, че е сякаш е направен да работи с обикновена газ - липсва дебитомер, плочката може да се сложи точно над дросела и спокойно може да забрави как мирише бензина. Имах Голф3 точно с този двигател - 4 години - никакви проблеми. Сигурен съм, че и в бус би се представил достойно, но все пак щеше да е стъпка назад за мен. Или по-точно 5 стъпки (MV 95к.с. > ABS 90к.с.), а и не планирах да слагам газ.
2.0 Inj (2E, ADY, AGG) 115к.с. - Тези три двигателя почти нямат разлика. Пълен инжекцион, малко повече коне, също толкова надежден и като цяло доказал се. AGG много популярен избор заради големият въртящ момент при ниски обороти, но сравнително труден за намиране и използва MAP (налягане на засмукване), за разлика от 2E-ко, което е под път и над път и използва MAF (дебитомер). AGG не намерих, 2Е-та колкото искаш. Пък ако реша да слагам газ - ще се вътря с някой лев и ще сложа инжекцион.
Решено е - бусът ще става GTI.
Важно е да се спомене, че търся двигател който е БЕЗ компресор за климатик, заради опростената конфигурация на пистовия ремък. За такъв СЪС климатик ще трябва да си набавя конзола за алтернатора и алтернатор, така че да може да се опъне ремъка без компресор. Помпата за хидравликата също е излишна(за сега), но тя е лесна за "delete".
Целта ми беше за началото на сезон 2022 да е готов - някъде към края на Април най-късно. Вторичната цел бе бусът да седи минимално време в бокса - от разтурането и махането на боксера, до тестово кръгче с 2Е-то си дадох около 14 дни.
Първа стъпка - нов двигател.
Намерих голф на части и купих 2е с малко липси. Пичът се кълнеше, че е влязал на ход и причината за скрапирането е изгнилото купе и факт - бомбетата приличаха на дантелените покривки върху телевизора на баба ми.
Превъртя се съвсем леко с тресчотка, изглеждаше да е нормално страдал, затова рискувах и го взех, барабар с двигателната инсталация, ECU, стартер (ненужен но влезе в пазарлъка) и др.
Планът бе да отворя главата за да се обслужи - шлайф, клапани, гумички и водачи. Двигателят беше каран на газ, а и по предписание немецът предвижда рутинна смяна на гарнитура на определен пробег - исках да започна начисто със сервизната история.
Отказах се да разтурам буталната група и коляновия вал. Хонингът на цилиндрите стоеше след ХХХХХХ км. О-О. Никога не съм чувал за 2Е с изтропал биелен или основен лагер. Тук беше единствено място където спестих малко време и пари.
Ту би континюд