Така...., чувал съм за едни устройства (100 % същетвуват и то в България) които в зависимост от температурата на околната среда регулират напрежението с което да се зарежда акумулатора. Така през зимата акумолатора се зарежда с по-високо напрежение от колкото през лятото и това не му позволява да пада толкова бързо когато е студено. А също така и когато консумацията на ток е повишена и напрежението е понижено в цялата система да може да го компенсира. Това позволява и на колите с двигатели с по-малък въртящ момент да не тресът като луди щом се влючат фаровете ,чистачките па и някоя убийтвена музика!
Та ако някой знае къде се продават или (по-добрия и интересен начин) да има идея как да го реализираме сами да не си трае ,а да вкарва идейки.
Това е и обяснението : За да бъде добре зареждан един акумулатор той трябва да получава максимално високо напрежение ,но от друга страна то трябва да е достатъчно ниско за да не предизвиква изпарение и кипене на електролита на акумулатора. ОБАЧЕ : Кипенето на електролита независи само от зареждащото напрежение ,а и от температурата на околната среда или по-точно на самият електролит. Това разбира се не означава ,че щом температурата е под -25 градуса , напрежението ще е 18 V например и всички ел консуматори ще "иплющят"
Удължаване живота на акумулатора !!! КАК ???
Правила на форума
Натисни тук за да прочетеш Правилата на форума
Натисни тук за да прочетеш Правилата на форума
- Anbuch
- Полохолик
- Мнения: 3278
- Регистриран на: Пет 03 мар 2006 23:53
- Автомобил: VW POLO 6R
- Двигател: CGGB 2010г
- Местоположение: Хасково
- Контакти:
Удължаване живота на акумулатора !!! КАК ???
Последна промяна от Anbuch на Вто 23 сеп 2008 21:12, променено общо 2 пъти.
-
- Мнения: 1282
- Регистриран на: Чет 20 юли 2006 14:32
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
По принцип би следвало това да го прави стандартния реле регулатор. Не знам обаче дали тези дето ги имаме имат такава функция.
Релерегулаторите на старите москвичи и лади (имам предвид електронните) си имаха фабрично такава функция - температурна корекция на напрежението с около +/- 1 волт ако не се лъжа беше, така че много вероятно е и нашите да имат.
Само че функцията не е перфектна, защото термо датчика (с оглед надеждност и простота) е в самото реле, обикновено на генератора и се влияе силно от температурата на двигателя. За да е "както трябва" трябва термодатчика да е изнесен и залепен за акумулатора, щото неговата температура е важна.
По принцип зареждането на акумулатора в автомобила никак не е идеално - реле-регулатора просто поддържа постоянно напрежение а нататък - каквото стане. Но целта е да е преди всичко просто и надеждно. А също така изискването за стабилно напрежение не позволява много други решения. Пък и акумулаторите не са чак толкоз скъпи, и дори с това неидеално зареждане изкарват с години.
Иначе теоретично акумулаторите трябва да се зареждат с постоянен ток (напрежението не е толкова важно), до достигане на определена гъстота на електролита.
Релерегулаторите на старите москвичи и лади (имам предвид електронните) си имаха фабрично такава функция - температурна корекция на напрежението с около +/- 1 волт ако не се лъжа беше, така че много вероятно е и нашите да имат.
Само че функцията не е перфектна, защото термо датчика (с оглед надеждност и простота) е в самото реле, обикновено на генератора и се влияе силно от температурата на двигателя. За да е "както трябва" трябва термодатчика да е изнесен и залепен за акумулатора, щото неговата температура е важна.
По принцип зареждането на акумулатора в автомобила никак не е идеално - реле-регулатора просто поддържа постоянно напрежение а нататък - каквото стане. Но целта е да е преди всичко просто и надеждно. А също така изискването за стабилно напрежение не позволява много други решения. Пък и акумулаторите не са чак толкоз скъпи, и дори с това неидеално зареждане изкарват с години.
Иначе теоретично акумулаторите трябва да се зареждат с постоянен ток (напрежението не е толкова важно), до достигане на определена гъстота на електролита.
Има един метод, който е пробван, евтин е и знам, че върши работа.
През 1-2 години, се оставя акумулатора за източване на електролита, прави се промивка на клетките и се налива нов електролит и се зарежда.
Ако акумулатора се използва правилно и се извършва тази процедура, гарантирам, че живота на акумулатора може да достигне 7-8 години.
През 1-2 години, се оставя акумулатора за източване на електролита, прави се промивка на клетките и се налива нов електролит и се зарежда.
Ако акумулатора се използва правилно и се извършва тази процедура, гарантирам, че живота на акумулатора може да достигне 7-8 години.
-
- Мнения: 1282
- Регистриран на: Чет 20 юли 2006 14:32
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
Хм, промивката няма да десулфатизира плочите. Смяна на електролита може да се прави само при напълно зареден и общо взето десулфатизиран акумулатор, иначе после може да се получи повишена гъстота, а ако не е бил напълно зареден - гарантирано.
Метода за десулфатизация е друг - сваля се и се правят цикли разряд - заряд. Разрежда се напълно под товар, като обаче се следи напрежението да не падне под допустимото (10V и нещо беше, не помня точно), че ако падне под него - много лошо. После веднага се зарежда напълно и така много пъти.
Като е за предпочитане и разряда и заряда да се правят с по-малък ток ( по-малък от "стандартните" 1/10 от капацитета).
За предпочитане е и да се следи гъстотата на електролита а не напрежението като критерий за напълно разреден/зареден...
Както се сещате, това означава 1 цикъл да е около и дори над 24 часа, при необходимост от доста контрол за да не се допусне прекален разряд или презареждане. Т.е. 1 седмица само с него да се занимаваш, и разбира се да имаш друг с който да караш. Не си заслужава просто.
Има и разни сложни варианти с наливане на дестилирана вода, заряд/разряд и т.н. но това са ретро изпълнения от соц. времената когато акумулаторите бяха адски дефицит.
Иначе класически (обслужваем) акумулатор, ако се полагат грижи за него - редовно се долива дестилирана вода, поддържа се добре зареден (в колата всичко по генератор/ реле регулатор и т.н. да е ок), и което е важно - да не е стоял напълнен с електролит по магазини и складове повече от седмица/две преди да го купиш - спокойно ще изкара 5-6 години без каквито и да е изгъзици.
Ако имаш гараж, може да ползваш устройство за дозаряд, с което да го поддържаш напълно зареден. Оловните акумулатори действително се чувстват най-добре като са напълно заредени.
Метода за десулфатизация е друг - сваля се и се правят цикли разряд - заряд. Разрежда се напълно под товар, като обаче се следи напрежението да не падне под допустимото (10V и нещо беше, не помня точно), че ако падне под него - много лошо. После веднага се зарежда напълно и така много пъти.
Като е за предпочитане и разряда и заряда да се правят с по-малък ток ( по-малък от "стандартните" 1/10 от капацитета).
За предпочитане е и да се следи гъстотата на електролита а не напрежението като критерий за напълно разреден/зареден...
Както се сещате, това означава 1 цикъл да е около и дори над 24 часа, при необходимост от доста контрол за да не се допусне прекален разряд или презареждане. Т.е. 1 седмица само с него да се занимаваш, и разбира се да имаш друг с който да караш. Не си заслужава просто.
Има и разни сложни варианти с наливане на дестилирана вода, заряд/разряд и т.н. но това са ретро изпълнения от соц. времената когато акумулаторите бяха адски дефицит.
Иначе класически (обслужваем) акумулатор, ако се полагат грижи за него - редовно се долива дестилирана вода, поддържа се добре зареден (в колата всичко по генератор/ реле регулатор и т.н. да е ок), и което е важно - да не е стоял напълнен с електролит по магазини и складове повече от седмица/две преди да го купиш - спокойно ще изкара 5-6 години без каквито и да е изгъзици.
Ако имаш гараж, може да ползваш устройство за дозаряд, с което да го поддържаш напълно зареден. Оловните акумулатори действително се чувстват най-добре като са напълно заредени.
- gr_kanev
- Доктора
- Мнения: 5650
- Регистриран на: Пон 09 окт 2006 9:01
- Автомобил: VW Transporter T5 2006
- Двигател: AXD
- Местоположение: Търговище
Източването на електролита на акумулатора е нож с две остриета (разбира се, ако говорим за обръщане на акумулатора - т.е. източване на течността през отворите които са в горната част на клетките), и може да донесе повече вреда, отколкото някаква полза. Причината е, че почти винаги има някакви парченца, паднали по дъното (от плочи, сепаратори, окиси, сулфати, и т.н.). С обръщането всичкото това се принуждава да мине между плочите, и тъй като нем оже, остава там, и намалява допълнително капацитета на акумулатора. Виж, ако има някакъв начин да се пробие долната част (дъното) и оттам да се източва, а после да се запуши - друга работа, т.е. може и да има смисъл от процедурата по източване. Дори имах някакви идеи за пробиване на долната част на страничната стена (всичко става докато вътре си има електролит - занятие доволно опасно !), но така и не ги реализирах. Това е от скромния ми опит (и на баща ми, лека му пръст) с акумулатори. Баща ми си беше направил едно устройство, което той наричаше "десулфатизатор". Не знам дали е имало някакъв ефект от него (не съм правил изследвания и не съм отварял акумулатори за да се убедя). Беше много просто - трансформатор 220/15 V, на вторичната намотка последователно на акумулатора диод (подбран по напрежения и ток) и паралелно на диода лампа (мисля 12V/21W). Какъв е ефекта ? Едната полувълна се пропуска от диода, т.е. зарежда акумулатора, а другата - не, но през лампата минава някакъв "обратен" ток, т.е. разреждащ акумулатора. И това 50 пъти в секунда.
Иначе формулата за дълъг живот на акумулатора е да не се допуска да се разрежда много (да падне напрежението му под 10,5 V), както и да не се презарежда, т.е. напрежението му да не е над 14,4 V. Останалата част е спомената от няколко колеги по-нагоре - да е винаги зареден. И не на последно място - по-добре акумулатора да е малко недозареден, отколкото да е малко презареден.
Всичките ми писания се отнасят за оловно-кисели стартерни (автомобилни) акумулатори. Някои от тях може в някаква степен да се отнасят и за други.
Баща ми твърдеше, че е полезно веднъж годишно акумулатора да се разреди до 10,5 V (с една или две лампи по 30-40 W), и после да се зареди до 14,4 V с ток, не надвишаващ 1/10 от капацитета му - т.нар. "трениране". Цялата процедура не би отнела повече от ден-два. Но с баща ми това нещо така и не сме го правили.
Иначе формулата за дълъг живот на акумулатора е да не се допуска да се разрежда много (да падне напрежението му под 10,5 V), както и да не се презарежда, т.е. напрежението му да не е над 14,4 V. Останалата част е спомената от няколко колеги по-нагоре - да е винаги зареден. И не на последно място - по-добре акумулатора да е малко недозареден, отколкото да е малко презареден.
Всичките ми писания се отнасят за оловно-кисели стартерни (автомобилни) акумулатори. Някои от тях може в някаква степен да се отнасят и за други.
Баща ми твърдеше, че е полезно веднъж годишно акумулатора да се разреди до 10,5 V (с една или две лампи по 30-40 W), и после да се зареди до 14,4 V с ток, не надвишаващ 1/10 от капацитета му - т.нар. "трениране". Цялата процедура не би отнела повече от ден-два. Но с баща ми това нещо така и не сме го правили.
-
- Мнения: 1282
- Регистриран на: Чет 20 юли 2006 14:32
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
То всичко това е писано в безброй книжки и списания от соц-времената. Млад конструктор, направи си сам, електроника в автомобила и къде ли не.
Това с диода и лампата съм го пробвал навремето в бедните години. Нямаше много файда, в крайна сметка и двата акумулатора дето се опитвах да "събудя" по този начин отидоха в кофата, макар че седяха "на стенда" с дни. Тогава останах с впечатление че циклите пълен разряд - пълен заряд имат по-добър ефект, стига да имаш обаче волско търпение.
Прав си за утайките. То заради утайките плочите не стигат до дъното, там е оставено доста място за утаяване.
Абе сиромашка работа е всичко това. Дано не идват пак времена да се занимаваме с такива неща.
Това с диода и лампата съм го пробвал навремето в бедните години. Нямаше много файда, в крайна сметка и двата акумулатора дето се опитвах да "събудя" по този начин отидоха в кофата, макар че седяха "на стенда" с дни. Тогава останах с впечатление че циклите пълен разряд - пълен заряд имат по-добър ефект, стига да имаш обаче волско търпение.
Прав си за утайките. То заради утайките плочите не стигат до дъното, там е оставено доста място за утаяване.
Абе сиромашка работа е всичко това. Дано не идват пак времена да се занимаваме с такива неща.
- dandan
- Мнения: 768
- Регистриран на: Сря 28 мар 2007 7:31
- Автомобил: Passat B5-5
- Двигател: AHA 2003
- Местоположение: Montreal
Бе направо си е за сиромаси, щото вчера като влязох в един магазин видях че няма под 100 лева акумулатори. Общо взето вървим към Европа но малко със задника напред. Моя опит показва, че автомобила ако се кара редовно няма проблеми. Застои ли се на място се започват едни зареждания , дозареждания и т.н. Не че е лошо ама да се прави със зарядно устройство което да имитира донякъде генератора на автомобила. Преди години го ползвах в много студените нощи го включвах.
А иначе в "Млад констуктор" май беше, се правеше десулфатизация като се промива с водороден прекис и после с много вода. Лично аз не постигнах успех по онова време само си изгубих времето но пък си е един вид тренировка
Другото което е за оловните клетки, че не издържат много на механични сътресения, както и от много развиване и завиване на клемите понякога се прекъсват вътрешно полюсите от усукването.
Досега ако ми се е налагало да зареждам акумулатор никога не съм го свалял от колата ако не се е налагало , както и да му развивам капачките по време на заряд. Ако не са запушени вентилационните отвори просто не се налага да се свалят. Зарядното ми е направо със накрайник за запалката и от там е по лесно.
А иначе в "Млад констуктор" май беше, се правеше десулфатизация като се промива с водороден прекис и после с много вода. Лично аз не постигнах успех по онова време само си изгубих времето но пък си е един вид тренировка
Другото което е за оловните клетки, че не издържат много на механични сътресения, както и от много развиване и завиване на клемите понякога се прекъсват вътрешно полюсите от усукването.
Досега ако ми се е налагало да зареждам акумулатор никога не съм го свалял от колата ако не се е налагало , както и да му развивам капачките по време на заряд. Ако не са запушени вентилационните отвори просто не се налага да се свалят. Зарядното ми е направо със накрайник за запалката и от там е по лесно.
- VW_forever
- Мнения: 558
- Регистриран на: Вто 31 юли 2007 3:11
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Враца
... хайде още малко размишления по темата. Лично мен ме вълнува, как да удължим срока на акумулаторите с по- голям капацитет, отколкото на личния ми автомобил....
Преди време попаднах на една статия в сп. "Електрон- дайджест", озаглавена "Десулфатизатор за оловни акумулаторни батерии".
Това представлява едно електронно устройство на базата на таймер 555, един "полевак", ценер, диод, две бобини,три съпротивления и пет кондезатора (два електролитни). По принцип нищо сложно, но времето все е кът, така че ако някой е експементирал с тази схема, нека пише.
А ето и няколко изватки от статията:
...."Подхода, който ви предлагаме, е различен и е резултат от проучванията, проведени в САЩ, върху влиянието на импулсните токове с голяма амплитуда върху сулфатизиралия оловен акумулатор. Според тези проучвания, при използването на много кратки импулси с голяма амплитуда, кристалите на оловния сулфат малко по малко се разрушават под действието на движението на йоните в електролита и акумулаторните плочи....бля бля бля...Вместо заключение, държим да ви напомним, че процеса на десулфатизиране е много бавен. Върху оловна акумулаторна батерия с гелообразен електролит е необходима постоянна работа на схемата в течение на една седмица (най- малко). За автомобилни акумулатори срокът може да достигне месец."
...то е ясно, че от един дядо, младеж неможе да стане, но все пак от три стари акумулатора, ако можем да спестим един нов, смятам че ще е доволно...
Преди време попаднах на една статия в сп. "Електрон- дайджест", озаглавена "Десулфатизатор за оловни акумулаторни батерии".
Това представлява едно електронно устройство на базата на таймер 555, един "полевак", ценер, диод, две бобини,три съпротивления и пет кондезатора (два електролитни). По принцип нищо сложно, но времето все е кът, така че ако някой е експементирал с тази схема, нека пише.
А ето и няколко изватки от статията:
...."Подхода, който ви предлагаме, е различен и е резултат от проучванията, проведени в САЩ, върху влиянието на импулсните токове с голяма амплитуда върху сулфатизиралия оловен акумулатор. Според тези проучвания, при използването на много кратки импулси с голяма амплитуда, кристалите на оловния сулфат малко по малко се разрушават под действието на движението на йоните в електролита и акумулаторните плочи....бля бля бля...Вместо заключение, държим да ви напомним, че процеса на десулфатизиране е много бавен. Върху оловна акумулаторна батерия с гелообразен електролит е необходима постоянна работа на схемата в течение на една седмица (най- малко). За автомобилни акумулатори срокът може да достигне месец."
...то е ясно, че от един дядо, младеж неможе да стане, но все пак от три стари акумулатора, ако можем да спестим един нов, смятам че ще е доволно...
- Anbuch
- Полохолик
- Мнения: 3278
- Регистриран на: Пет 03 мар 2006 23:53
- Автомобил: VW POLO 6R
- Двигател: CGGB 2010г
- Местоположение: Хасково
- Контакти:
Вярно ,че темата е озаглавена "Удължаване живота на акумулатора !!! КАК ???" ,но тези устройства имат и друг голям + поддържат напрежението непроменено каквито и консуматори да включим. Използват го предимно хората с по-мощна музика ,но то би ми свършило прекрасна работа (за старото поло говоря което продадах преди месец 1043куб 45 коня с 76Nm максимален въртящ момент - вече не ми е нужно но все пак....) Понеже въртящият му момен е прекалено малък на празен ход като се включат фаровете и започваше да тресе , чак ръката на волана ми трепереше а напрежението падаше. Според оборотомера оборотите не се променяха. Единственото което зная е ,че струват под 100 лв тези устройства и в тях има някакъв процесор който се програмира на асемблер
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 37 госта